ژمارەی بینین:

پ.ژ(3): ئایا بەكارهێنانی ووشەی سەلەفی بیدعەیە یان نا؟

بەروار:٢٠١٤/٠٦/٠٣

پوختەی پرسیار:
ئایا بەكارهێنانی ووشەی سەلەفی بیدعەیە یان نا؟

وەڵام:
بەكارهێنانی ناو و ئەلقاب كە بۆ پێویستی ببێ و هیچ مانایەكی خراپی تێدا نەبێ و هۆكار نەبێت بۆ پەرتەوازە كردنی موسڵمانان و هاندەر نەبێت بۆ هەڵگرتنی بیروباوەڕی خراپ بە ناوی ئیسلامەوە ئەوە دروستە لەوانەش كە خراپن (أهل الكلام، الفلاسفة، الجهمية، الخوارج، المعتزلة، الروافض ....) بةلَام ناونان بة (أهل الحديث، أهل التقوى، أهل القرآن، أهل السنة والجماعة، أهل الأثر، السلفية، الطائفة المنصورة، الفرقة الناجية، الجماعة.......) ئەمانە دروستن چونكە ماناو دەلالەتی خراپیان تێدا نییە و دەلالەتی باشیش دەگەیەنن، بۆ نموونە ووشەی (السلف) لە زمانی عەرەبیدا بەمانای پێشینی خۆت دێت لە زانست و ئیمان و چاكە و خێردا .
ابن منڤور ئەڵێ: (والسّلف أيضا من تقدّمك من آبائك و ذوي قرابتك الذين هم فوقهم في السِّنِّ والفضل ولهذا سُمي الصدر الأول من الصحابة السلف الصالح)( (لسان العرب: 9/159).).
ئەفەرمێت:(فانّه نعم السلفُ أنا لك)( (رواه مسلم: 2450).).
لەزاراوەی زانایاندا (سلف) بەمانای (صحابە) دێت ئیمامی بوخاری ڕیوایەتی دەكات كە (ڕاشد)ی كوڕی (سعد) كە تابعییە ئەفەرمێت:(كان السلف يستحبّون الفُحولة لانها أجرى وأجسر)((فتح الباري: 6/82 ضاثى (دار الكتب العلمية) .
واتە: (صحابە) هاوەڵان لە بۆ غەزا ئەسپی (نێر)یان بە باشتر دەزانی لە ماین چونكە ئازاو خێرا ترە . مەبەست لەم (أپر)ە وشەی (السلف) كە لەسەردەمی (تابعین) دا بەكارهاتووە و بۆ صحابەش بەكارهاتووە واتا بۆ مانایاكی .
ئیمامی موسلیم لە پێشەكی صەحیحەكەیدا لاپەڕە 16 ڕیوایەت دەكات لەڕێگەی (محمد)ی كوڕی (عبدالله) ئەڵێ گوێم لێ بوو علی كوڕی شەقیق دەیگوت لە عبدالله ی كوڕی (مبارك)م بیست لەناو خەڵكیدا دەیگوت: (دعوا حدیپ عمرو بن پابت فانه كان یسبُّ السلف) .
كەوا بوو سەلەفیەت نیسبەتە بۆ (السلف) ئەمەش نیسبەتێكی چاكە بۆ مەنهەجێكی حەق و بیدعە و مەزهەبێكی تازە نییە .
شێخ ابن تیمە (ڕەحمەتی خوای لێ بێ) ئەڵێ:
(لا عيب على من أظهر مذهب السّلف وانتسب اليه واعتزى اليه، بل يجب قبول ذلك منه بالإتفاق، فإن مذهب السلف لايكون الا حقاً)( (فتح الباري: 6/82 چاپى (دار الكتب العلمية).
واتە: عەیب نییە لەسەر كەسێك كە مەزهەب و بەنامەی سەلەفـ ئاشكرا بكات و خۆی بداتە پاڵی (بڵێت من سەلەفیم) وە شانازی پێوە بكات, بەڵكو پێویستە ئەم شتەی لێ وەربگیرێت بەیەك دەنگی زانایان، چونكە مەزهەبی سەلەف تەنها حەق دەبێت.
بڕوانە مێژوو نووسی ئیسلام پێشەوا (الذهبي) (ڕەحمەتی خوای لێ بێ) لە ژیاننامەی الحافظ الدارقطني دا ئەفەرمێت:
(لم يدخل الرَّجلُ أبدا في علم الكلام ولا الجدال ولا فاضَ في ذلك بل كان سلفياً)( (سير أعلام النبلاء: 16/457).).
ئەگەر كەسێك بڵێت باشە خوای گەورە لە قورئاندا دەفەرموێت: [هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمينَ مِن قَبْلُ] [الحـج: 78].
واتە: ناوی لێ ناونین بە (مسلم) موسڵمان ئیتر بۆچی ناوی تر بەكاربهێنین؟ ئێمە دەڵێین ڕاستە زۆر شیاویشە ئەگەر تاقمە گومڕاكان ناو و مەزهەب و ڕێچكەی خراپیان بەناوی ئیسلام و موسڵمانانەوە دروست نەكردایە هەمووشمان دەزانین هەرچی مەزهەب وحیزب و تاقمی گومڕا هەیە لە عالەمی ئیسلامیدا خۆی بە موسڵمان دەزانێت ئەی ئەبێ ئەوە كێ بێت نوێنەرایەتی ئیسلامی ڕاستەقینە بكات ئەگەر هەموومان تەنها ناومان موسڵمان بێت بۆ نموونە ئەگەر كەسێك پێت بڵێ مەزهەبت چییە؟ ئەگەر تۆ بڵێیت موسڵمانم پێت دەڵێت باشە خەڵكی هەمووی خۆی بە موسڵمان دەزانێت (شیعە، خوارج، جهمیە، معتزلە) چۆن خۆت لەوانە جیا دەكەیتەوە و ئیسلامی ڕاستەقینەش دەپارێزیت ئەگەر بڵێیت موسڵمانێكم لەسەر قورئان وسوننەت هەموویان ئەوە دەڵێن كەوابوو ئەبێ بڵێیت موسڵمانێكم لەسەر مەنهەجی سەلەف واتا قورئان وسوننەت بە تێگەشتنی سەلەف (صحابە) ئەو كاتە هیچ تاقێكم ناتوانێت بەردەوام بێت . ئەنجا ناوی سەلەفی دژی ناوی مسلم نییە وەك موشریك یان كافر كە بەرامبەر بەناوی (مسلم)ە لەدژایەتی كردندا وە ئیسلام خۆی ئەوە دەخوازێت كە لە سلف لەسەری بوون وەك بە ئایەت ڕونكرایەوە وە چەندین حەدیسمان لەسەر ئەو مەسەلەیە هەیە وە لە حەدیسی افتراق دا هاتووە:(فقيل من هي الناجية؟ قال ما أنا عليه اليوم وأصحابي)((صحيح الجامع الصغير: 5343).

ئەم پرسیارە لە لایەن مامۆستا (خلیل أحمد)ەوە وەڵام دراوەتەوە